Onlinekurs

Långvariga Nackbesvär

Upplever du smärta och stelhet i nacke och skuldror? Då är denna kurs för dig!

Om Långvariga Nackbesvär

Vill du få tillgång till onlinekursen: Långvariga Nackbesvär?

För att få tillgång till kursen måste du köpa ett av våra tillgångspaket eller be ditt företag att uppgradera deras konto. För att se alla vår paket klicka på knappen nedan för mer information.

Välkommen till TpR®- Träning för dig med långvariga besvär i nacke och skuldra

Här ingår tre olika träningspass. Du väljer själv vilket pass du vill träna och vilka dagar du tränar på men målsättning är att du tränar minst fyra gånger per vecka. När du tränar fyra pass per vecka följer du de allmänna rekommendationer som finns för att uppnå maximal träningseffekt. Det är kontinuiteten som är viktigast när man vill ha effekt av träningen. För att kunna upprätthålla en kontinuitet med minst fyra pass per vecka är det viktigt att variera din träning efter dagsformen. Känn efter hur dagsformen är och välj ett pass som passar just den aktuella dagen. Dessa tre träningspass syftar alla till att ge dig en förbättrad funktionsförmåga i nacke och skuldror genom att förbättra den motoriska kontrollen av nackens och skuldrans leder. Detta kommer att medföra en förbättrad förmåga att kontrollera vardagens belastningar vilket minskar känsligheten i nacke-och skuldror. Anledningen till att vi satt ihop träning av nacken med träning av skuldror i samma pass är att dessa områden är intimt sammankopplade funktionsmässigt och påverkar varandra i allt vi gör. Problem i skuldran medför som regel också problem i nacken och vice versa. 


För att uppnå god effekt är alla tre träningspassen avsedda att  träna den motoriska kontrollen och samspelet av både djupt liggande, lednära muskler och ytliga kraftiga rörelsemuskler.
Om någon övning inte känns bra får Du anpassa utförandet till din aktuella dagsform. Gör rörelserna långsamt och noggrant och begränsa rörelseutslaget  till ett rörelseomfång som känns bra. Du kan förstås också helt enkelt hoppa över någon övning som inte alls passar dig. Det är viktigt att Du lägger träningen på en sådan nivå att Du utan problem skulle kunna återupprepa samma pass dagen efteråt om du skulle vilja. Träningspasset ska alltså inte medföra kvarliggande obehag efter avslutat pass. Träningsvärk är något helt annat. Träningsvärk är positivt och något som visar att du har kommit en bra bit på rätt väg. Tänk på att det är svårt i början att lägga belastningen i träningsprogrammet på ett sådant sätt att du får träningsvärk. Det är lätt hänt att en för hög belastning i träningspasset bara stegrar de besvär du redan har. Detta är kontraproduktivt eftersom en ökad smärta hämmar funktionen av de djupa, lednära musklerna och därmed motverkar en god motorisk kontroll av området. Är du ovan att träna och är belastningskänslig kommer det kanske att ta månader av kontinuerlig träning som inte känns något alls i efterförloppet innan du kan öka belastningen så mycket att du får träningsvärk.

Kort om Långvariga Nackbesvär