Inspiration

Byt ut en vana

Vi vill ofta göra stora förändringar som tyvärr alltför ofta innebär att vi får svårt att hålla i de nya ambitionerna. De små förändringarna som kanske känns triviala när det gäller kost blir enorma ur hälsoperspektiv.

Genom att ändra en vana kan vi göra stora förändringar. Om du äter framför tv:n eller skärmen på kvällarna så har det förmodligen blivit en vana som hjärnan gillar. Tar du bort den vanan så kommer du att klättra på väggarna och lidandet gör att förändringen inte håller så länge. Om du istället byter ut den vanan mot något som är nyttigare, med mer näring och mindre energi. Då finns det goda chanser för att du får en ny vana.

Förbered kvällen genom att skära upp morotsstavar, gurkstavar eller selleristavar. När suget sätter in så byter du ut vanan genom att knapra på morötter istället. Låt oss säga att du äter mackor med ost och skinka på kvällen, fundera på vilken enorm mängd mackor det blir på ett år. Förmodligen fyller du ett badkar med smörgåsar. Vilket enormt genomslag ett byte av den vanan gör här.

Genom att byta ut 1-3 dåliga vanor mot nyttigare mer kalorisnåla alternativ så är det fullt möjligt att gå ner 0.5 kg per vecka.